Школьные театральные сезоны » 2017 » МБОУ СОШ с.Кара-Якупово, Республика Башкортостан. "Поход за талою водой"

МБОУ СОШ с.Кара-Якупово, Республика Башкортостан. "Поход за талою водой"

фольклорный кружок«Сулпылар»

МБОУ СОШ с.Кара-Якупово

Чишминский район, Республика Башкортостан

представляет 

Ҡар һыуына барыу” 

"ПОХОД ЗА ТАЛОЮ ВОДОЙ"

 

 

 

Краткое описание башкирского обряда  

Ҡар һыуына барыу” –“Поход за талою водой”

 

Поход за талой водой- довольно распространенный обряд среди башкир. Обряд обычно проводится весной, когда начинается интенсивное таяние снегов, по улицам бегут ручейки. Обряд служил поводом для поднятия настроения после долгой и суровой зимы. Еще с осени отмечалось место, которое охранялось от загрязнения. Такое место  находилось в 1-1,5 км от населенного пункта. Как только земля открывалась от снега, молодые девушки, и невестки с ведрами на коромыслах, с песнями-танцами шли за талой водой. Такой водой затем купали младенцев, кипятили чай в самоварах, мыли лицо, волосы. Талая вода считалась самой чистой во время половодья.

Руководитель фольклорного кружка «Сулпылар» МБОУ СОШ с.Кара-Якупово Чишминский район, Республика Башкортостан - Мусина Наиля Наилевна 

Участники - обучающиеся МБОУ СОШ с.Кара-Якупово

 

Ҡар һыуына барыу

 (“ Поход за талою водой” -

спектакль на башкирском языке с субтитрами на русском языке)

 

 Бабушкин сундучок. Сценарии для проведения обрядовых праздников. –Уфа: Китап,2008. -168 стр.)

 

ПЕРЕВОД

Дети пришли оказывать посильную помощь одинокой бабушке. После всех дел, они собираются вокруг нее и садятся возле нее.

Бабушка:

-Ребята, скоро наступит весна, а это- пробуждение природы ото сна. Слава Богу, дни стоят погожие. По традиции можно сходить за талой водой, самовар поставим, блинчики испечем, стол накроем.

Дети:

- Бабушка, расскажи, почему проводят этот обряд?

Бабушка: 

-Еще у древних башкир был такой обычай- ходить за талой водой.

За водой шли, когда затихали бураны, начинал таять снег.

1-й ребенок:

-Говорят, снежная вода очень полезна, правда ли, бабушка?

Бабушка:

Это правда, ребята. Раньше заводов-фабрик не было,  химическими веществами не пользовались, поля не посыпали минералами, талая вода была очень чистой. Место, где нужно брать чистую воду, отмечали уважаемые люди рода. Из  этой воды кипятили чай, мыли волосы. Матери в подогретой талой воде купали младенцев.

2-й ребенок:

-А почему так делали?

Бабушка:                                                  

-Считали, что она оберегает от сглаза. Даже поговаривают, что талая вода святая. Теперь знаете, для чего нужна талая вода.

          Пусть пока джигиты протаптывают тропинку, а мы споем, спляшем.       (Джигиты уходят протаптывать тропинку).

Девушки поют:

Песня (Музыка Р.Хайбуллина)

Снежные воды, талые воды 

Ручейками в даль бегут,

Талые воды наших девушек

От сглаза берегут.

Не зря талую воду

Называют “небесный бальзам”

Полезна душе и телу,

Полезна и волосам.

 Возвращаются парни:

-  Девушки, можно сходить за водой! Кто пойдет?

-Я пойду.

-Нет, я пойду. 

Бабушка:

-Не спорьте, лучше определите по считалке.

Дети проводят считалку.

Бабушка:

-С благими пожеланиями несите воду домой!     

Первая сноха:

-Смотрите, чтоб вода не разбрызгалась!

Не выплесните счастье свое! 

 Девушка  с коромыслами:

Пойдем за талой водой,

Поведем и джигитов с собой.

Поставим самовары полные,

Напьемся чаю с блинами!

 На плечи девушки  парень кладет   коромысло с ведрами. Они уходят за водой.                                                          

 Бабушка  оставшимся детям:

-Пока девушки несут воду, давайте, вспомним народные приметы!

Дети: 

-Давайте! Давайте!

Бабушка:

-Если с березы течет обильный сок... 

   Дети:

 -Лето будет дождливое.

Бабушка:

-Если май холодный...

Дети:

-Значит, год плодородный.

Бабушка:

-Если много цвета в радуге...

Дети: 

-Значит, к затяжному дождю.

Бабушка:

Ай да молодцы, умницы!

Четвертая девушка: 

-Бабушка, а я загадки знаю!

Бабушка:

-Загадай, а мы отгадаем!

Четвертая девушка:

-Под дунавеньем ветерка

Здесь, на снегу, шепчу, кричу,

Что за неделю погибаю,

А я подольше жит

Дети: 

-Подснежник! Подснежник!

Первая девушка:

-Плакал-плакал, заревел,

Брякнул, грохнул,засмеялся,

И над лесом в семь цветов

Коромыслом распластался.

Дети: 

 -Дождь, гром, радуга.

Бабушка:

-Молодцы! Какие же вы умницы!

Дети:

-А давайте поиграем в игры.

Играют в башкирские народные игры.

(Девушки возвращаются с полными  ведрами)

 

Бабушка:

-Дети, пожелаем друг-другу здоровья, талой водой сполоснем руки, лицо.

Чай попьем! 

Вторая девушка:

 -Попробуем талой воды! 

 (Все пробуют)

Третья девушка:

-Как вкусно!

Вторая сноха: 

Бабушка! Молодежь!Блины испеклись!

Добро пожаловать на чай из талой воды! 

 (Чаепитие)

 

 

Сценарий башкирского  старинного обряда

«Кар hыуына барыу йолаhы»(на башкирском языке)

Балалар оло инәйгә ярзам итергә килгәндәр. Эш бөткәс, улар оло инәйҙе уратып ала, уның янына hикегә ултыралар.

Инәй (дога кылып алгас):

 Йә, балалар, оҙакламай оло байрам- Яҙhылыу байрамы етә. Аллага шөкөр, көндәребеҙ матур тора. Имен-аман кар hыуын алып  кайтып самауырҙар куяйык, яҙ коймагы кояйык, табындарга куяйык.

Балалар:

Инәй, hөйлә   әле, ни өсөн кар hыуына баргандар? Кайҙан килеп ингән йола был?

Инэй:

Тыңлагыҙ улайhа. Борон-борондан беҙҙең Мең ырыуы башкорттары араhында тауга - кар hыуына барыу йолаhы булган. hыуга март айында, бурандар тынып, кар ирей башлагас  баргандар.

1-се  кыз:

Кар hыуы бик файҙалы тиҙәр, ысынмы  икән, инәй?

Инэй:

Эйе, балакайҙар. Элгәре заводтар булмагас, төрлө химик матдәләр кулланылмагас, басыуҙарга минераль ашламалар hалынмагас, кар hыуы бик таза булган.  hыу ала торган урынды ололар алдан билдәләй торган булгандар. hыуҙы алып кайткас, катын-кыҙҙар унан сәй кайнаткан, бит-сәс йыуган. әсәләр был hыу менән хата  йәш балаларын койондоргандар.

2-се кыз:

 ә ниңә улай иткнәдәр hуң?

Инэй:

Был hыу баланы күҙ тейеүҙән hаклай тигән инаныу йәшәгән. Хатта боронголар кар hыуын «зәм-зәм» hыуы тип тә йөрөткәндәр. Бына шулай, балалар! Йәгеҙ, хәҙер инде беләhегеҙ, ни өсөн кар hыуына йөрөгәндәрен. Кисә генә оло агайҙарыгыҙ  кар hыуын алырлык таза урынды билдәләнеләр, кыҙыл тасма тактылар. Егеттәр hыу юлын тапай торhондар, э беҙ йырлап-уйнап алайык.  

Егеттәр сыгып китәләр.

 Балалар йырлайҙар:

 

1.Март айҙары етте инде, Урманга юл ярабыз.

Сәстәребеҙ   оҙон булhын, Кар hыуына барабыҙ.

Кушымта:

Кар hыуҙары, кар hыуҙары, Кар hыуҙары агалар.

Күҙ теймәhен кыҙҙарга, Кар hыуына баралар.

2.Кар hыуҙары бик шифалы, Бит-кулдарҙы йыуырга.

Кар hыуҙарын алып кайтып, Сихыр-зәхмәт кыуырга.

                                     Кушымта.

3.Юкка гына  кар hыуҙарын «Зәм-зәм» hыуы тимәйҙәр.

 Кар hыуында йыуындырhаң,  Балага күҙ  теймәйҙер.

Кушымта.

Егеттәр килеп инә:

 Юл тапалды, hыуга барырга ла була.

 Инәй:  Ярай, кыҙҙар -егеттәр, имен-аман кар hыуына юллагыҙ,

 Бисмилла әйтеп hыу алганда имен яҙҙар юрагыҙ.

1-се кыз:

 Тулы силәгегез сайпылмаhын, Түгелмәhен бәхет-өмөттәр,

Кар hыуынан сибәрләнhен  кыҙҙар, Көс-кеүәт алhындар егеттәр.

2-се –кыҙ:

 Кар hыуына барайык, Самауырзар куяйык,

Яҙhылыуҙың зәм-зәм hыуын — Сәйен эсеп туяйык!

Кыҙҙар- егеттәр  күнәк- көйәнтә   алып, йырлай-йырлай сыгып китәләр.

Инәй:

 Малайлар юл ярып кайткансы, әйҙәгез әле, балалар, халкыбыҙҙың hынамыштарын барлайык.

Балалар:

әйҙәгеҙ, әйҙәгеҙ.

 Инәй:

  «Яҙ куҙгалак күп булhа,

Балалар: кыш йылы килә».

Инәй:

  Кайын hуты мул булhа,

 Балалар:

 йәй ямгырлы килә.

 Инәй:

  Төтөн көйәнтәләп бөгөлhә,

Балалар:

 көн йылына».

 Инәй:

 Карама олононан hут акhа,

Балалар:

 яҙгы hалкындар бөтә.

Инәй:

Май айы hыуык булhа,

Балалар.

 Иген уңа».

Инәй.

 «Йәйгорҙа йәшел төс күп булhа,

Балалар.

ямгыр оҙакка hуҙыла.

 Инәй.   

«Сыйырсык балалары сипылдаша башлагас,

Балалар.

 карабойҙай сәсәләр».

Инәй.  

Ай, афарин, балалар! Бигерәк күҙәтеүсән икәнhегеҙ?

4-се кыҙ.

Инәй, ә мин йомак та беләм. Кояйыммы?

Инәй.

 Йомагыңды кой, балам, кой. Э беҙ тыңлап карайык, яуабын да табайык.

4-се кыҙ.   

 «Мин бында», — тип ниндәй сәскә

  Нурлана кар өстөндә?

 Тик гумере кыска уның,

 Шиңә аҙна эсендә.

Балалар:

  Умырзая, умырзая ул.

1-се кыҙ.

 Мин дә йомак кояйым әле.

Боҙмайынса йоланы,

Гөрhөлдәне, иланы,

Йылмайып-көлөп алды,

 Төcлө көйәнтә hалды.

Балалар:

Яҙгы ямгыр, күк күкрәү, йәйгор.

 

Инәй.  Дөрөс, дөрөс. Бигерәк белемлеhегеҙ инде, балалар.

2-се кыҙ. Эйе, беҙ бит Дим буйы башкорттары.

М.Кәрим hуҙҙәренә «Без уҙебеҙ Дим буйынан» тигән йырҙы башкаралар. 

3-се кыҙ.

әйҙәгеҙ хәрәкәтләнеп  «Капка» уйынын уйнайык. (Уйын уйнайлар)

Кыҙҙар, малайҙар тулы күнәктәр менән кайтып инәләр.

Инэй.       

Иншалла, бәрәкалла,

Кар hыуҙарын алып кайткас,

Самауырҙар куяйык,

Күҙ теймәhен үҙебеҙгә,

Бит-кулдарҙы йыуайык,

Бәхет-шатлык юрайык.

Иншалла, бәрәкалла!

Кыҙҙар, малайҙар бисмилла эйтеп кар hыуын тәмләп карайзар.

3-се кыҙ.   

Ярмаланган кар шифалы,

Кыҙҙар, йыуайык битте.

Беҙҙән сырхауҙар китте,

Шау-гөр килгән тәбигәткә

Саздар йырлар сак етте.

Еңгәләр:

 Инәй, балалар! Коймак койолдо, самауыр түргә куйылды,  әйҙәгеҙ,  хәҙер кар hыуынан әҙерләгән сәйҙе тәмләп карайык. Барыгыҙ ҙа түрҙән уҙыгыҙ.